Wednesday, April 14, 2010

Album

CUSTOM ALBUM

Mula mula skali kita start dengan Custom Album.Custom Album nie ade dua,yang pertama gamba tuh didesign layoutnye atas saiz 8″x12″ bersamaan 8R dan diprint lalu ditampal diatas board keras yg telah melekat pada album tuh sendiri,nie style lama-lama tapi masih ade orang yg gunakan,walaupun old school tapi style.

Yang kedua pulak kita design layoutnye kat komputer ikut size yang ditempah contohnye 8″x12″ lepas tuh kita pilih kulit album tuh sendiri nak PVC Leather ke or nak Custom. Kalo yang PCV Leather cover die timbul teksturenya dan kosong takde ade ape-ape cuma ada teksture bunga-bunga or kulit pokok je. Jenis nie bila print die terus print atas board yang keras tuh kita boleh pilih nak paper ape,slalunye saya gunakan matted paper jadi kelebihan kat sini tak tertanggal la berbanding yg old school tuh.Kami gunakan yang nie untuk client-client kami.

Contoh kat bawah nie size 10″x24″ dengan acrylic cover ala-ala kaca gitu,berat tapi nampak esklusif.

Contoh kat bawah nie pulak size 8″x24″ dengan PVC Leather Cover,lawa jugak yg nie jatuh pon tak pecah.

Nie pulak contoh design Custom Cover untuk Custom Album.

Contoh layout dalaman Custom Album.

Pengiraan pages dan size dalam custom album boleh tgk contoh kat bawah nie. Untuk size rasanya boleh paham dengan merujuk gambar kat bawah nie,tapi nie nak cerita pasal pengiraan muka surat dalam Custom album nie. Contohnya A + B dikira 1 (satu) page dan A atau B sahaja dikira 1(satu) mukasurat.

Selalunya standart custom album ada 20 mukasurat bersamaan dengan 10 page.

PHOTBOOK ALBUM

Photobook album nie pulak ala-ala majalah yang ade kat kedai tuh,material die sama cam kat kedai tuh,kertas die nipis. Yang nie pon boleh pilih sama ada nak yang custom page depan or nak yang hardcover je, Album jenis nie slalunye lebih murah berbanding Custom Album kat atas tuh,hasilnye pon menarik.

Contoh Photobook dengan hard cover.

CUSTOM STICKY ALBUM

Custom Sticky Album pulak sama dengan sticky album yang biasa nie kat mane yg nampak custom tuh? Yang custom tuh sebenarnye cover depan die di design dan diprint kemudianye dibalut.Bagi nampak menarik sikit berbanding Sticky Album biasa tuh. Biasanya photographer akan memberikan jenis yg hitam didalamnye dan print pulak 4R tuh ade border baru nampak pro dan contra nya kat situ.

Susunan letak gambar dalam sticky album nie mengikut kreativiti masing-masing la kan. Album jenis nie lebih murah berbanding dengan album-album kat atas tuh.

Nie contoh Custom Sticky Album

STICKY ALBUM

Sticky Album nie paling biasa skali,slalunye depan die hitam or warna warna lain, jenis nie ade jugak yang ade window soo boleh letak gamba kat depan tuh ,album nie pon slalu dalamnye berwarna hitam.Sama cam Custom Sticky Album tapi depan die kosong/plain je.

Nie Contohnye..

Soo lepas nie boleh la decide mane mane album yang nak, biarlah mengikut budget anda semua, tapi kenangan tuh penting, sekali sekala wat yang gempak ape salahnya kan? tepuk dada tanye selara.

No comments:

Post a Comment